MEERKIND c o a c h i n g
kindercoach & coach dyslexie

 

Complimentjes geven, hoe doe ik dat?

Iedereen vindt het fijn een compliment te ontvangen. Zo voel je je gewaardeerd en het geeft je energie. Dit geldt zeker voor kinderen. Weten dat je ertoe doet is belangrijk bij het opgroeien en geeft kinderen een gevoel van eigenwaarde. Met een compliment werk je aan gewenst gedrag. Wanneer je iets goed doet, word je gemotiveerd om het nog eens te doen. Daarnaast is complimenten geven een vorm van feedback geven. Hierdoor leren kinderen steeds meer over zichzelf.

Voor een kind is de waardering van de ouders het allerbelangrijkst

Complimenten geven aan je kind kan het best lastig zijn. Ik geef je een aantal tips: 

  •  Laat geen oordeel klinken in je compliment zoals: ‘Zie je nou wel dat je het kan’. Dit doet je compliment helemaal teniet doordat er negativiteit in klinkt.
  • Een effectief compliment gaat over de inzet van je kind. Omdat je kind ergens zo zijn best voor heeft gedaan. Kinderen groeien hier enorm van! Wanneer je        aangeeft wat het kind goed doet, dan zal het kind een competent gevoel krijgen en neemt zijn zelfvertrouwen toe
  • Ook voor kleine, normale dingen kun je een compliment geven: “Wat goed dat je je bord naar de keuken hebt gebracht”. Dit versterkt gewenst gedrag.
  • Geef meer complimenten dan correcties. Hierdoor wordt de sfeer in huis positiever.
  • Een compliment altijd in de 'ik vorm'. Daarmee geef je aan dat het een compliment van jou aan de ander is. Voorbeeld: 'Ik wil je graag even laten weten dat ik het heel bijzonder vind hoe jij het probleem verwoord’
  • Overdrijf niet, want dan komt het onnatuurlijk over. Dat is niet de bedoeling.
  • Een compliment aan een groep is goed bedoeld, maar komt bij niemand persoonlijk aan.
  • Maak je compliment concreet. Dus niet 'omdat je zo’n fijn kind bent', maar leg uit wat het is dat deze persoon tot een fijn kind maakt. Voorbeeld: Ik vind het geweldig dat je je humor inzet. Dat maakt mij ook weer blij!
  • Vind je het moeilijk om het te zeggen; schrijf het dan op, of stuur een whats-app. Doe het op een manier die bij jou past!
  • En doe het op een manier die bij de ander past. Vind iemand het leuk om in de belangstelling te staan; geeft het compliment dan waar anderen bij zijn. Heeft iemand daar juist een hekel aan; doe het dan onder vier ogen.

Het geven van complimenten kan ook averechts werken. Wanneer er geen veilig pedagogisch klimaat heerst en er niet zorgvuldig omgegaan wordt met het geven van complimenten. Zo kunnen complimenten een gevoel van schaamte geven bij verlegen kinderen die niet willen opvallen. Wanneer een pluim gebruikt wordt om kinderen iets te laten doen, of bepaald gedrag te bevorderen, kan dit bij de kinderen overkomen als manipulatie. En kinderen kunnen hierdoor weerstand vertonen. 

Complimenten kunnen eveneens een negatief effect hebben als sommige kinderen veel vaker dan jou een compliment krijgen. Hierdoor kan dit gevoelens van minderwaardigheid veroorzaken, en kinderen die overmatig veel complimenten krijgen kunnen gevoelens van superioriteit ontwikkelen. 

Vanzelfsprekend hebben we nooit kritiek op onze kinderen, maar mocht het eens voorkomen dat je in een boze bui je kind negatief benaderd, weet dan dat er 5 complimenten tegenover moeten staan om het evenwicht te herstellen.


Piekeren

Hoe kun je kinderen bewust maken van het piekeren, of zorgen maken? Je hebt het talent tot nadenken, alleen, probleem, je gebruikt je ‘pieker’talent te veel. En je denkt in dit geval veel in de rode gedachten. Dit zijn niet-helpende gedachten. Gedachten komen door gevoelens en gevoelens beïnvloeden je gedachten. Hierdoor doet teveel piekeren ook wat met je lijf. Je hersenen maken overuren en je bloeddruk stijgt. Je gaat malen in je gedachten. Hoe kun je deze piekerstroom doorbreken?

Door uit bed te stappen,

een kopje thee te pakken

of door het op te schrijven.

De eerste stap is om je rode gedachte te laten volgen door een groene gedachte zoals: ‘Dit gaat vast fout.. EN het gaat al vaak wel goed’. Later lukt het vast om de rode te  vervangen door de groene gedachten. Dan ben je er al!

Vragen die ik beantwoord in de sessie met de kinderen zijn: -hoe kan ik leren te stoppen?- hoe kan ik leren mezelf gerust te stellen?- Heb ik hulp nodig om in de groene gedachtenstroom te komen?  En -Wat levert piekeren je op? Wat kan ik doen? Hoe kan ik anders leren denken? Je mag best even een tijdje piekeren, begrens dit door een moment af te spreken. Daarna stop je door het op te schrijven en bewust weg te stoppen in een piekerpot of een zorgenvriendje. Doosje dicht en zeg hardop ‘klaar’.

  


 
 
 
E-mailen
Map